Refleksionsspørgsmål 02-06
- Brug skemaet og nøglebegreberne. Argumentér for,
hvordan de fire pædagogiske traditioner kan inspirere til, at børn
udvikler sig gennem erfaringer. Hvordan adskiller argumentationerne sig
fra hinanden?
Pædagogisk realisme: I den pædagogiske
realisme lægges der vægt på at barnets opdragelse, uddannelse eller
undervisning læres gennem egne erfaringer. barnet bliver 100% inspireret gennem
erfaringerne til at lærer.
“Sådan er det”
Barnet får af vide hvad
det skal og skaber ud fra sine erfaringer.
Humanistiske
pædagogik:
I den humanistiske
pædagogik lægges der vægt på at barnets opdragelse, uddannelse og undervisning
læres gennem erfaringer med opfølgninger på hvorfor det er som det er.
“Sådan er det fordi…”
Barnet får af vide hvad
det skal og hvorfor det skal gøre sådan.
Kritisk pædagogik:
Man følger lige så meget
barnets initiativ som den voksnes. Barnets undren er også gyldig. Barnet skal
udvikle sine erfaringer gennem en kritisks sans til samfundet.
“Sådan er det fordi….
men er det nu også det?”
Barnet får af vide hvad
det skal og hvorfor, men forholder sig kritisk og vil gøre op med at blive
fortalt hvad det skal gøre. (dekonstruktion)
Konstruktivistisk
pædagogik:
Alt hvad barnet
foretager sig er er konstruktioner, dekonstruktioner eller rekonstruktioner.
Det er erfaringer som hele tiden skal vurderes og revurderes og som på den måde
hele tiden udvikler sig. Derved kan der argumenteres for at konstruktivistisk
pædagogik har taget det bedste elementer fra de ovenstående pædagogikker for at
sætte 100 % fokus på individet.
Barnet finder selv ud af
hvad det skal gøre og reflekterer over sine egne valg.
- Hvilke styrker og svagheder har de forskellige
teorier?
Pædagogisk realisme:
Fordele:
Alle havde samme
forståelse af samfundet, verden og den danske kultur.
Ulemper:
Ingen frihed til
individuel udfoldelse og udvikling i verden.
Humanistisk pædagogik:
Fordele:
Der bliver givet en
forståelse for tingene.
Ulemper:
Ingen plads til
udfoldelse
Kritisk pædagogik:
Fordele:
Der opstår en undren,
der bliver gjort op med den manglende plads til udfoldelse
Ulemper:
Man bliver for kritisk,
der er ikke noget fast holdepunkt. Man kan blive for kritisk.
Konstruktivistisk
pædagogik:
Fordele:
Der er plads til egen
individuel tankevirksomhed, og skabe sin egen fortælling.
Ulemper:
For mange muligheder og
valg.
- Kan man have en pædagogisk praksis uden
bagvedliggende teori?
Vi kan godt forestille
os en institution uden bagvedliggende teori, som ville være baseret på
erfaringer.
- I givet fald, hvordan vil de se ud?
Vi forestiller os en
praksis som er baseret på erfaringer.
- Hvorfor er det relevant/ ikke relevant?
Det kunne være relevant fordi at meget i dag handler om dokumentering og
teorier, og engang imellem er det også godt bare at følge sin intuition.
- Dannelse handler ikke om disciplinering og
tilpasning, men om overskridelse og forandring. Overvej, hvilke barrierer
der kan være i institutionen i forhold til at understøtte
dannelsesprocesser. Tænk både på forhold hos pædagogen, forhold i
institutionen og i samfundet
Pædagogens etik, moral,
værdier og normer.
Det er pædagogen som
sætter rammerne i institutionen.
Institutionens egne og
samfundets rammer kan underminere den enkeltes dannelse. Både fysiske og
psykiske rammer.
- Diskutér, hvordan pædagogikken i institutionen
kan give mulighed for, at barnet kan komme til at stå i forhold til både
sig selv, samfundet og verden. Hvilke indhold skal børn præsenteres for,
og hvilke processer bør man som pædagog understøtte?
Som pædagog skal man
kunne inddrage/følge børnenes initiativ for på den måde at få børnene til at
føles sig medejer af institutionen.
Pædagogen skal
understøtte deres medvirken og interesse. Barnet skal introduceres for alt det
indhold som det er muligt for barnet at håndtere både fysisk og psykisk.
- Mange peger på, at vi lever i et senmoderne
samfund, der er præget af autoritetstab, hvorfor dannelse bliver til
selvdannelse. Hvilken rolle får pædagogen i dette samfund? Hvordan kan
denne rolle bedst udfyldes?
Der vil stadig være en ulige magtfordeling i en relation mellem pædagog og
barn. Dog er det ikke sikkert at pædagogen fremstår som en autoritet i barnets
øjne. Pædagogen skal være der for barnet til at vejlede og hjælpe når det har
brug for det. Man skal anerkende barnets individualitet, og hjælpe barnet til
at udvikle sig fx vha stilladsering og nærmeste udviklingszone.
- Diskutér de opgaver, pædagogiske institutioner
har i dagens samfund og vurdér, hvordan uddannelsen kvalificere studerende
til at løse dem.
Nogle af opgaverne kan
være: At holde sig opdateret med nye teorier inden for pædagogikken og
samfundets udvikling. Vi lærer teorier og metoder som kan hjælpe os til at løse
de opgaver vi bliver stillet. Uddannelsen udruster os til at argumentere for
det vi laver.
- Er samfundsmæssig bevidsthed nødvendig for
pædagogens arbejde i dag? Diskutér hvordan den kommer i spil i det daglige
arbejde.
Ja, da samfundet
udvikler sig hele tiden og det er især teknologisk. Elektroniske platforme
baner sig vej ind i institutionerne og børnene kender dem. Det er derfor
vigtigt for pædagogen at kunne følge med i denne udvikling.
- Hvordan skal pædagogen løse dilemmaet mellem
kravene fra ”den anden” (barn, bruger, borger) og de betingelser samfundet
stiller for pædagogisk arbejde?
Dilemmaet består i at barnet skal være selvstændigt og lave sin egen
fortælling alt i mens samfundet laver diverse læreplaner og regler som skal
følges og overholdes.
Pædagogen skal derfor skabe rammer og motivere barnet/brugeren for at
opfylde de krav som samfundet stiller.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar