Didaktik og friluftsliv:
Didaktik -->
Hvordan lærer vi? Refleksion over læringsperspektiv --> Læren om læring.
Pædagogiske didaktik --> omsætte teori til praksis, med en problemstilling der skal løses med en model/aktivitet. Det er overvejelser, planlægning, gennemførelse, evaluering og refleksion over en pædagogisk aktivitet, men også metoden til den pædagogiske aktivitet.
Uformelle
læringsrum -->
Pædagogen er mindre aktiv, børnene er medbestemmende.
(Pædagogen som: Kulturbærer og kulturskaber.)
Fagligt
fokus/mål: Det vi gerne vil fremme. Med brug af didaktik. Man kan miste
gruppens interesse.
Målgruppe:
Både den enkelte (individ), men også gruppen (social).
Situation:
Situationen man står i.
Pædagogensrolle:
Hvilken rolle pædagogen spiller. Hvad kan pædagogen miste, ved at sætte
rammerne?
Man
kan bruge modellen til, at samle det op man ikke nåede eller tabte. Det er en
god ide,, at bruge alle 4, når man arbejder med modellen.
Hvad
er god formidling? Man får det ønskede budskab ud. Kommunikationen skal være
forståelig, så den ønskede målgruppe forstår, hvad budskabet er.
Faglig
kompetence: faglig indhold og metode teoretisk og praktisk.
Relationelle
kompetence:
Personlige
kompetence: Man ikke lader sig stoppe af sine egne begrænsninger.
Strukturelle
kompetence: Tingene skal være struktureret.
Hvilke
kompetencer skal du have for at formidle? Man skal bruge alle kompetencer, for
at man ikke mister nogle i svinget.
Læring og viden:
Procesdiskurs:
Positioner à
Episteme
(videnskabelig viden) --> Sand endegydig viden det er en
videnskabelig kundskab, der er universel og invariabel. Den viden der
produceres, er afhængig af: kontekst, tid og rum. Det er sand generel,
teoretisk og videnskabelig viden, der gælder til alle tider.
Den
er fx viden om natur og naturvidenskablig forskning.
Techne (praktisk viden) --> Er en teknisk viden om den aktivitet man skal: hvilke sko? Hvad skal jeg pakke? Hvordan skal vi lave et bål? Osv.
Phronesis
(Viden i praksis) --> er foranderlig, altså forskellig efter
de vilkår, der omgiver situationen. Er knyttet til mennesket, og er ikke
lærebar gennem formel undervisning. Handlingerne har mål i sig selv.
Mange
situationer i professionelt arbejde med friluftsliv bygger hverken på episteme
eller techne, men snare på at handle rigtigt i nuet på baggrund af erfaringer.
Det er vigtigt, at alle tre viden indgår i en aktivitet for, at få mest muligt ud af udbyttet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar