tirsdag den 23. juni 2015

Didaktik, læring og viden



Didaktik og friluftsliv:

Didaktik --> Hvordan lærer vi? Refleksion over læringsperspektiv -->  Læren om læring.
 

Pædagogiske didaktik --> omsætte teori til praksis, med en problemstilling der skal løses med en model/aktivitet. Det er overvejelser, planlægning, gennemførelse, evaluering og refleksion over en pædagogisk aktivitet, men også metoden til den pædagogiske aktivitet.
 
Metodik --> Hvilken metode man bruger (klatre, kano osv.)
 Formelle læringsrum --> Pædagogen sætter rammerne.                      
Uformelle læringsrum --> Pædagogen er mindre aktiv, børnene er medbestemmende.

(Pædagogen som: Kulturbærer og kulturskaber.)
 
Refleksionsformer --> foregribende refleksion: reflektere før aktiviteten à Aktiv eller interaktiv refleksion: Man reflektere mens man er i aktiviteten --> Opsamlende refleksion: Man reflektere efter aktiviteten.
 
4 forhold i formidlingen:
Fagligt fokus/mål: Det vi gerne vil fremme. Med brug af didaktik. Man kan miste gruppens interesse.

Målgruppe: Både den enkelte (individ), men også gruppen (social).

Situation: Situationen man står i.

Pædagogensrolle: Hvilken rolle pædagogen spiller. Hvad kan pædagogen miste, ved at sætte rammerne?

Man kan bruge modellen til, at samle det op man ikke nåede eller tabte. Det er en god ide,, at bruge alle 4, når man arbejder med modellen.

Hvad er god formidling? Man får det ønskede budskab ud. Kommunikationen skal være forståelig, så den ønskede målgruppe forstår, hvad budskabet er.

 
Kompetenceniveauer:
Faglig kompetence: faglig indhold og metode teoretisk og praktisk.

Relationelle kompetence:

Personlige kompetence: Man ikke lader sig stoppe af sine egne begrænsninger.

Strukturelle kompetence: Tingene skal være struktureret.

Hvilke kompetencer skal du have for at formidle? Man skal bruge alle kompetencer, for at man ikke mister nogle i svinget.

Læring og viden:
 
Diskurser --> Mål og styringsdiskurs: få styr på hvad børn og unge lærer af, at være i naturen.
Procesdiskurs:  

Positioner à
Episteme (videnskabelig viden) --> Sand endegydig viden det er en videnskabelig kundskab, der er universel og invariabel. Den viden der produceres, er afhængig af: kontekst, tid og rum. Det er sand generel, teoretisk og videnskabelig viden, der gælder til alle tider.
Den er fx viden om natur og naturvidenskablig forskning.

Techne (praktisk viden)  --> Er en teknisk viden om den aktivitet man skal: hvilke sko? Hvad skal jeg pakke? Hvordan skal vi lave et bål? Osv.
Phronesis (Viden i praksis) --> er foranderlig, altså forskellig efter de vilkår, der omgiver situationen. Er knyttet til mennesket, og er ikke lærebar gennem formel undervisning. Handlingerne har mål i sig selv.
Mange situationer i professionelt arbejde med friluftsliv bygger hverken på episteme eller techne, men snare på at handle rigtigt i nuet på baggrund af erfaringer.

Det er vigtigt, at alle tre viden indgår i en aktivitet for, at få mest muligt ud af udbyttet.  


Ingen kommentarer:

Send en kommentar